Deel twee - Reviews
Gran Torino (2008)
Oude mensen zijn fascinerend. Enerzijds weten ze alles wat er over het leven te weten valt, anderzijds hebben ze er ondanks al hun ervaring geen flauw benul van hoe het er in de wereld van tegenwoordig aan toe gaat. Alle zekerheden die ze in een lang leven opbouwden, beginnen te wankelen door kleine en grote veranderingen. Ze leven in een wereld van tegenstellingen waarin ze zelf een plaatsje moeten zoeken. Met Million Dollar Baby, Changeling en het tweeluik Flags of our Fathers en Letters from Iwo Jima bewees Clint Eastwood al dat hij deze materie als geen ander op het witte doek kan projecteren en met Gran Torino is het er weer pal op.
Milk (2008)
Bij sommige films weet je vanaf het begin dat je goed zit. Milk van Gus Van Sant is zo'n film. In de eerste minuten krijg je via archiefbeelden in korte flitsen een overzicht van het publieke leven en tragische einde van Harvey Milk. Genoeg stof om de kijker ervan te overtuigen dat hij op het punt staat een bijzonder boeiende biopic te zien.
Valkyrie (2008)
Als 'De Rode Loper' een film bespreekt, heeft dat weinig met cinema te maken. De reporter vraagt honderuit over de babysit van Brangelina, de oren van Will Smith en de winkel waar Tom Cruise zijn kleine kleertjes koopt. Jammer, want over zijn laatste film Valkyrie valt genoeg te vertellen zonder uit te wijden over de kabouter zijn sekte of over hoe Duitsland nog steeds moeite heeft om zijn pijnlijk verleden te verwerken.
Revolutionary Road (2008)
Wanneer Frank en April elkaar ontmoeten, ligt de wereld aan hun voeten. Hun leven zal anders zijn, beter en vol avontuur. Tien jaar later wonen ze in een buitenwijk waar ze steeds burgerlijker en steeds ongelukkiger worden. Frank haat zijn baan en April haat haar leven. Wanneer die haat lijkt over te slaan op hun huwelijk, besluiten ze in een uiterste wanhoopspoging naar Parijs te verhuizen om hun jeugddromen terug te vinden. Hun relatie herleeft en de ‘hopeloze leegte' die hun leven geworden was, krijgt terug kleur. Wanneer hun droom echter strandt op onbegrip en achterdocht, kan niets ooit nog hetzelfde worden.
Slumdog Millionaire (2008)
De film vertelt het verhaal van Jamal Malik, een Indische jongen uit de sloppenwijken, die op het punt staat om 20 miljoen roepies te winnen met het wereldberoemde programma “Who wants to be a Millionaire?”. Dat succes is hem echter niet gegund. De presentator van de quiz verdenkt hem van valsspelen en levert hem nog de avond voor de finale uit aan de politie. Ook daar regeert het ongeloof. Hoe kan een 18-jarige jongen uit de sloppenwijken doorstoten naar de finale zonder te hebben valsgespeeld?
Australia (2008)
Met Romeo+Juliet en Moulin Rouge profileerde Baz Luhrman zich al snel als een zeer flamboyante en eigentijdse regisseur. Door zijn gedurfde visie werd hij gehaat door sommigen, maar geliefd door nog veel meer. Hoe dan ook, filmkijkers en filmcritici keken met volle verwachtingen uit naar zijn volgende film Australia. Niet in het minst omdat Baz Luhrman zelf het niet onder stoelen of banken stak dat zijn volgende film zijn meest ambiteuze project was tot nu toe: een filmepos, dat het legandarische Gone with the Wind naar de kroon zou steken.
300 (2006)
Ik zette mij neer voor een avondje actie en special effects, meer verwachtte ik niet van 300. Maar de filmmakers leken niet zeker te zijn welke kant ze wilden opgaan met de film. Proberen we toch een verhaal te vertellen, of houden we het enkel bij de vechtscènes? Gek genoeg lijken ze die twee aanpakken te combineren. Niet echt geslaagd.
Quantum of Solace (2008)
James B(l)ond is back. With a vengeance. Het fel geprezen Casino Royale blies twee jaar geleden de tanende James Bond-franchise nieuw leven in. Quantum of Solace pikt onmiddellijk in waar zijn voorganger eindigde. James Bond, getroffen door het verraad van zijn grote liefde Vesper, is slechts op één ding uit: wraak. En dat levert een bijzonder donkere, enorm fysieke en bikkelharde actiefilm op.
L'Instinct de Mort (2008)
Hoe lok je mensen in tijden van Loft naar een bioscoopzaal waarin ze een Franse gangsterfilm draaien? Geen idee, maar L'Instinct de Mort zorgt er wel voor dat dat publiek binnenkort opnieuw een kaartje koopt voor deel twee van deze knappe biopic.
Loft (2008)
Zelden werd een Vlaamse film zo gehyped als Loft, de nieuwe thriller van Erik Van Looy. Maanden voor de film in de bioscopen kwam was het project al alomtegenwoordig in de Vlaamse media. Na het internationale succes van De zaak Alzheimer (2003) waren de verwachtingen voor de volgende film van Eric Van Looy sowieso al hooggespannen. Toen duidelijk werd dat hij voor zijn volgende project Bart De Pauw als scenarist onder de arm nam werden die verwachtingen nog meer de hoogte ingestuwd. Een zegen vanuit commercieel oogpunt, maar een zware druk op de schouders van de productiecrew…