Milk (2008)

Bij sommige films weet je vanaf het begin dat je goed zit. Milk van Gus Van Sant is zo'n film. In de eerste minuten krijg je via archiefbeelden in korte flitsen een overzicht van het publieke leven en tragische einde van Harvey Milk. Genoeg stof om de kijker ervan te overtuigen dat hij op het punt staat een bijzonder boeiende biopic te zien.

Harvey Milk is in België een grote onbekende. In Amerika geldt hij echter als één van de pioniers in het gevecht rond burgerrechten en gelijke kansen voor homo's en lesbiennes. In 1977 werd hij in Florida, in een Amerika waar homoseksualiteit nog steeds in de taboesfeer zat, als eerste openlijk homoseksuele politicus verkozen voor een belangrijk politiek ambt. In de jaren voordien stampte hij een belangrijke sociale beweging uit de grond vanuit zijn hoofdkwartier in Greenwich, Florida, die door middel van demonstraties en politieke acties probeerde doorheen de muur van vooroordelen, gewelddadige politieacties en discriminatie te breken.

Wie Milk zegt, zegt ook Sean Penn. Sean Penn speelt Harvey Milk met veel kracht, oog voor detail en empathie. In een regie van Gus Van Sant, die soms intiem, soms afstandelijk maar steeds eerlijk is, vertolkt Penn het personage op een manier die Harvey Milk alle eer aandoet, zonder hem te verheerlijken. Milk toont zijn hoofdpersonage zoals hij was: een normale man die tegelijk sterk is als twijfelt, negatieve kantjes heeft, geslaagde en desastreuze liefdesrelaties opbouwt, een man zoals iedereen. Maar een gewone man die, door enkele beslissingen, tot iets uitzonderlijks in staat was.

Penn bewees al vaker een van de meest getalenteerde acteurs van deze generatie te zijn. In Milk zet hij, gesteund door een uitstekende supporting cast (Josh Brolin, James Franco, Emile Hirsh, Diego Luna), misschien zijn meest verfijnde prestatie tot nu toe neer. Sean Penn verzekert zich met deze film alvast van een plaats op de shortlist voor de Oscar voor beste acteur.

De film zelf is een - zeker voor Gus Van Sant - tamelijk klassieke biopic, maar wel een biopic die zijn doel moeiteloos bereikt. De film is ongelooflijk interessant en vliegt voorbij. De archiefbeelden en foto's die Van Sant doorheen de film verweeft zijn ongemeen doeltreffend om de relevantie van het werk van Milk aan te tonen. Milk is een intrinsiek politiek en menselijk portret dat de vergelijking doorstaat met klassiekers als Nixon of JFK. Een film die je niet mag missen.

3.173075