Lilja 4-ever (2002)

Als ik de kans krijgt om gratis film te zien op groot scherm dan laat ik die zelden liggen. Toch voor films waarvan ik weet dat ze goed zijn of die er veel belovend uitzien. Tot vorige week had ik nog niet van Lilja 4-ever gehoord, maar het feit dat het om dezelfde regiseur gaat als Fucking Åmål was voor mij genoeg reden om tijd vrij te maken en deze prent te bekijken.

Lilja (Oksana Akinshina) is een meisje van 16 jaar en woont in een arme buurt in de voormalige Sovjet Unie. Haar moeder (Lyubov Agapova) vertelt haar dat ze naar Amerika gaat verhuizen met haar vriend maar dat Lilja later zal moeten achterkomen. Later krijgt ze te horen via de Sociale Zorg dat haar moeder afstand neemt van het voogdijschap. Lilja blijft achter met haar enige vriend Volodya (Artyom Bogucharsky), een 14-jarige jongen. Te midden van al haar miserie ontmoet ze de jonge man Andrei (Pavel Ponomaryov). Hij belooft haar werk te vinden en haar mee te nemen naar Zweden waar hij woont.

De filmstijl van de populaire cultuur (zie MTV) heeft me nooit helemaal kunnen overtuigen en deze film maakt daar toch grotendeels gebruik van. Dit in combinatie met niet altijd even gelukkig gekozen muziek vind ik de film niet echt een technisch pareltje.

Maar toch is er een enorme sfeerschepping. Dit ligt natuurlijk aan het verhaal zelf. Het scenario is op zich sterk genoeg dat je al de rest vergeet of vergeeft. Zelfs het soms lang rekken van scènes stoort niet. Er is duidelijk gekozen om diep in te gaan op de ontwikkeling van het personage Lilja en de impact van de veranderingen in haar leven. het centraal thema is de vriendschap thussen Lilja en Volodya. Het is prachtig hoe Lukas Moodysson erin slaagt de kijker een gevoel te geven alsof hij naar een leuk filmpje kijkt terwijl het tegendeel waar is.

Deze film is bikkelharde realiteit. Lilja 4-ever staat een heuse trede boven Matroesjka's.

4.666665