Italië

L'Instinct de Mort (2008)

Hoe lok je mensen in tijden van Loft naar een bioscoopzaal waarin ze een Franse gangsterfilm draaien? Geen idee, maar L'Instinct de Mort zorgt er wel voor dat dat publiek binnenkort opnieuw een kaartje koopt voor deel twee van deze knappe biopic.

4.666665

reageer verder lezen »

Once Upon a Time in the West (1968)

Op zich heb ik het nooit echt begrepen op western films. Hoogst waarschijnlijk komt dit door naar de verkeerde westerns te kijken. Gewoonlijk zijn het actie films met wilde achtervolgingen en schietpartijen. Leuk om eens naar te kijken maar meer niet. Nu goed, dit weekend was Once Upon a Time in the West op TV en ik dacht, laat ik maar eens wat moeite doen om naar deze toch wel lang durende en alom geprezen western te kijken.

4.833335

reageer verder lezen »

Mar adentro (The Sea Inside) (2004)

Een film over een man die vecht voor zijn recht om te mogen sterven. Het klinkt een beetje cliché. En je wil er niet over nadenken wat een melig drama één of andere populistische Amerikaanse cineast daar van zou kunnen maken. Maar Alejandro Amenábar omzeilt die klip zonder probleem. Zijn laatste film, Mar adentro, is werkelijk een pareltje: verrukkelijk geacteerd, bijzonder mooi om te zien en ongelooflijk aangrijpend.

4.714285

reageer verder lezen »

Sky Captain and the World of Tomorrow (2004)

Start je computer op. Open een 3D-tekenprogramma en maak snel een digitaal kortfilmpje waarin New York vertrappeld wordt door reusachtige robots. Stap naar een producer, toon hem het filmpje en overtuig hem jou een budget te geven om er een langspeelfilm van te maken. Onmogelijk? Kerry Conran deed het, en het leverde hem een mooi debuut filmpje met een paar grote namen op: Sky Captain and the World of Tomorrow.

0