Sky Captain and the World of Tomorrow (2004)

Start je computer op. Open een 3D-tekenprogramma en maak snel een digitaal kortfilmpje waarin New York vertrappeld wordt door reusachtige robots. Stap naar een producer, toon hem het filmpje en overtuig hem jou een budget te geven om er een langspeelfilm van te maken. Onmogelijk? Kerry Conran deed het, en het leverde hem een mooi debuut filmpje met een paar grote namen op: Sky Captain and the World of Tomorrow.

Overal ter wereld verdwijnen er beroemde wetenschappers. Polly Perkins (Gwyneth Paltrow), reporter, onderzoekt het verhaal. Tijdens een geprek met een wetenschapper, die zichzelf verklaart tot laatste slachtoffer, wordt New York aangevallen door reusachtige vliegende robots. De hulp van Joe 'Sky Captain' Sullivan (Jude Law) wordt ingeroepen. Polly legt vrij snel de link tussen beide gebeurtenissen en dringt zich op om samen met held, en ex-vriend, Joe uit te zoeken wat er aan de hand is.

Conran heeft zijn best gedaan om alle nodig elementen voor een leuk avonturen film samen te brengen. Maar het uiteindelijk scenario laat nog wat te wensen over. Inhoudelijk stelt de film niet veel voor, maar dankzij enkele leuke one-liners en bepaalde acties van Polly vergeef je gemakkelijk de minder goede dialogen. Aan een mindere zijde is het personage Polly, volgens sommigen een parodie op de bemoeizuchtige reporter. Voor mij daarentegen hebben ze het bemoeizuchtige iets te ver doorgedreven en werkt ze na een klein half uurtje al op de zenuwen (ondanks het feit dat het om een fictief persoon gaat). Helemaal onvergeeflijk is het gebrek aan een echte slechterik wat leidt tot een behoorlijk teleurstellend en braaf einde.

Anderzijds is de film visueel een hele prestatie. Alles is in 26 dagen tijd opgenomen tegen blue screen om achteraf digitaal bijgewerkt te worden, enkel de acteurs zijn echt. Op de beelden zelf zijn nog enkele filters toegepast met een zeer speciaal beeld tot resultaat. Het was even wennen, maar in het begin vroeg ik me steeds af of ik naar een volledig digitaal beeld zat te kijken, of was alles met de hand getekend? Dankzij deze filters en de fantasie van Conran waan je je tot het einde in een stripverhaal, het grote voordeel is dat je zelfs de tekst niet meer hoeft te lezen. Nu kan je echt alleen nog maar prentjes kijken (waar het wel vaak op neer kwam in deze film).

Sky Captain and the World of Tomorrow is bedoeld voor twee soorten mensen. Zij die ongelooflijk kunnen genieten van een verhaal met weinig inhoud en veel fantasie en zij die graag eens wat speciale beelden bekijken. Liefst nog aan iemand die beide graag doet. Ik heb er allessinds van genoten.

0