La meglio gioventù (2003)

5 sterren

Goed nieuws voor alle cinefielen en liefhebbers van de betere film in het algemeen: na een lange wachttijd is La meglio gioventù van Marco Tullio Giordana in België en Nederland eindelijk te koop op dvd mét nederlandstalige ondertitels.
De Italiaanse filmindustrie zit in een crisis sinds het begin van de jaren '80, vooral te wijten aan de opkomst van de commerciëe televisie in Italië. De laatste jaren lijkt ze echter terug in de lift opwaarts plaatsgenomen te hebben. Films als Il postino, L'uomo delle stelle, La vita é bella, La stanza del figlio en Respiro dienden al als bewijs van de heropleving van de Italiaanse cinema. La meglio gioventù zit echter nog een niveau hoger dan al deze films. Deze familiekroniek, verwikkeld in 40 jaar Italiaanse geschiedenis, mag zonder twijfel tot één van de sterkste films van de afgelopen jaren gerekend worden.
La meglio gioventù begint in de jaren '60, wanneer de broers Nicola (Luigi Lo Cascio) en Matteo (Alessio Boni) nog jonge studenten zien. Temidden van 6 uur wervelende cinema zien we beide broers - samen met het hele gezin Carati - opgroeien en delen we lief en leed met hen. De film is bij momenten hilarisch; op andere momenten bikkelhard, net zoals het leven van eender welk gezin schommelt tussen goede en slechte tijden. In één adem door levert Giordana kritiek op de hele Italiaanse samenleving en krijgen we de belangrijkste geschiedkundige gebeurtenissen tussen 1960 en 2002 voorgeschoteld: de overstromingen in Firenze, de aanvallen van de rode brigades, de wanpraktijken in de psychiatrische instellingen, de massa-ontslagen bij Fiat,... Giordana weet ze allemaal perfect in het verhaal in te passen.
Zes uur film is een hele boterham, maar La meglio gioventù verveelt geen enkele seconde. Het scenario is zo sterk en de vertolkingen van de hele cast zijn zo perfect dat je gegarandeerd zes uur geboeid voor je televisietoestel gekluisterd zal zitten. Uiteindelijk werkt de lengte van de film zelfs enorm in het voordeel van de film. Na een tijdje leef immers zo hard mee met de personages, dat je tegen de eindgeneriek werkelijk het hele gamma menselijke emoties overlopen hebt en de overvloed aan emoties gewoonweg overweldigend wordt. De film werd verleden jaar - terecht - overladen met allerlei filmprijzen (onder andere op het filmfestival van Cannes, Rotterdam, Seattle en Palm Springs) en werd door de filmcritici in België uitgeroepen tot de beste film van 2003. Na een succesvolle bioscooprelease in Europa zal de film volgend jaar ook in Amerika zijn opwachting maken.
Wie echter de film hier in België gemist heeft uit schrik dat hij geen zes uur kon stilzitten in de cinema krijgt nu de kans om zijn schade in te halen. Voor een prijs die schommelt rond de 35 euro kan je de 2-dvd set in huis halen en zes uur lang genieten van ronduit magistrale cinema in je eigen luie zetel. Geloof me gerust: je zal het je niet beklagen!
Technische details

• taal: Italiaans dolby digital 5.1 en 2.0, Frans dolby digital 5.1
  • ondertiteling: NL / FR