Elf (2003)

Het is Kerstmis en daarbij hoort natuurlijk een kerstfilm. De laatste jaren was het behoorlijk triestig op het vlak van goede kerstfilm. Een jaar geleden verwachte ik dan eigenlijk ook niets anders Elf. Maar ik moet toegeven dat ik aangenaam verrast ben door deze film.

David Berenbaum heeft met zijn verhaal eens een andere benadering aangehaald dan de typische papa-wordt-kerstman of klein meisje gelooft niet meer in kerst. Nee, het drait hier allemaal rond "Santa's Little Helper", een elf.

Jaren geleden is Santa (Edward Asner) pakjes gaan brengen in een weeshuis. Tijdens zijn bezoek is er een baby in zijn zak gekropen en meegevoerd naar de noordpool. De baby wordt opgevoed door Papa Elf (Bob Newhart) tot een echte elf. Dertig jaar later is Buddy (Will Ferrell) een zeer grote elf en vermoedt hij dat hij anders is dan de andere elven. Nadat Santa hem de waarheid vertelt over zijn ouders en zijn herkomst gaat Buddy naar New York om zijn vader, Walter (James Caan), op te zoeken en er achter te komen wie hij is. Hier begint het echte avontuur van Buddy.

Zoals ik al zei gaat het hier niet om de typische sentimentele kerstfilm maar eerder om een simpele komedie. De hele film draait rond Buddy, een volwassen man die gelooft een elf te zijn. Elven zijn een beetje kinderen die heel graag spelletjes spelen en veel suiker eten. Ze zijn constant ondergedompeld in een kerstsfeer. Overal waar Buddy komt neemt hij de mensen mee in deze sfeer. Hij knipt sneeuwvlokjes en versiert kamers, maakt speelgoed, eet veel snoep en probeert een beetje Kerstmis mee te geven met iedereen.

De levens van Walter (zijn vader) en zijn vrouw Emily en hun zoon, Michael, veranderen uiteraard het meest ingrijpend. Michael heeft nooit echt aandacht gekregen van zijn vader, een work-a-holic, en amuseert zich dan ook met Buddy.

De uiteindelijke ontknoping van het verhaal verschilt niet zo zeer van de doorsnee kerstfilm: het verspreiden van de kerstsfeer en geloof in de kerstman, en het redden van kerstmis. Het grote verschil zit hem in de manier waarop dit naar voren wordt gebracht. Gewoonlijk wordt er een hele film lang gewerkt aan de reddingsactie terwijl het in deze film een eerder ondergeschikte rol had op het verhaal.

Hoe dan ook, ik heb hartelijk gelachen met deze komedie en zo hoort het ook op kerst!

5

Door Stijn De Meyere, 26 December 2004