Meryl Streep

Angels in America (2003)

De zesdelige miniserie Angels in America was vorig jaar hét paradepaardje van de Amerikaanse TV-zender HBO. Een serie over een reeks homoseksuelen maken voor een groot publiek is geen eenvoudig gegeven in een land dat op sommige vlakken nog vrij conservatief is. Maar regisseur Mike Nichols (The Graduate, Primary Colors, Closer) kwijt zich met verve van deze taak en heeft met deze serie zonder twijfel één van de betere zaken gemaakt die de laatste jaren op TV verschenen zijn.
Angels in America volgt in zes delen het leven van enkele mannen een vrouwen in het Amerika van de jaren '80, dus tijdens de begindagen van de vreselijke aidsepidemie en het tijdperk van Reagan: een homokoppel waarvan één van beide mannen aids heeft , een flamboyante mannelijke en homoseksuele verpleger, een getrouwd koppel waarvan de man stiekem homo is, de moeder die niet wil aanvaarden dat haar getrouwde zoon eigenlijk homo is, een beroemde maar gewetenloze homoseksuele advocaat die niet alleen stervend is, maar ook op het punt staat om zijn advocaatslicentie te verliezen en -last, but certainly not least- een vrouwelijke engel die komt verkondigen dat de hemel in de problemen zit en dat God hen in de steek heeft gelaten. Langzaam maar zeker raken hun levens in elkaar verstrengeld.

5

reageer verder lezen »

Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (2004)

De fantasierijke kinderfilm met volwassen allures is in de mode de laatste jaren. Vooral dankzij de hype rond de Harry Potter reeks. Kenmerkend voor deze films is dat er een universum geschapen wordt rond enkele kinderen die de hoofdrol spelen. Deze kinderen zijn zelfstandig, nieuwsgierig, inventief en verstandig , ze kunnen geheel op hun eigen alle mogelijke gevaren trotseren. Er wordt kortweg een ideaal beeld in een fantasiewereld gecreëerd. Het evenbeeld van de romantische komedie, maar dan voor kinderen. Ook Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events kan je onder dezelfde noemer plaatsen.

4.75