Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (2004)

De fantasierijke kinderfilm met volwassen allures is in de mode de laatste jaren. Vooral dankzij de hype rond de Harry Potter reeks. Kenmerkend voor deze films is dat er een universum geschapen wordt rond enkele kinderen die de hoofdrol spelen. Deze kinderen zijn zelfstandig, nieuwsgierig, inventief en verstandig , ze kunnen geheel op hun eigen alle mogelijke gevaren trotseren. Er wordt kortweg een ideaal beeld in een fantasiewereld gecreƫerd. Het evenbeeld van de romantische komedie, maar dan voor kinderen. Ook Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events kan je onder dezelfde noemer plaatsen.
De rijke Baudelaire kinderen zijn alledrie zeer intelligent. Violet (Emily Browning) is zeer vaak bezig met het uitvinden van nieuwigheidjes, Klaus (Liam Aiken) leest alles dat hij kan vastkrijgen en Sunny (Kara/Shelby Hoffman) bijt graag. Na de tragische dood van hun ouders worden ze onder de voogdijschap van Count Olaf (Jim Carrey) geplaatst. Al snel blijkt dat Count Olaf enkel uit is op het fortuin van de kinderen hun ouders. Uiteindelijk worden de kinderen weggehaald bij Count Olaf en geplaatst bij andere familie leden. Maar de sluwe en gierige Count Olaf zit hen steeds op de hielen.
Zoals wel vaker bij kinderfilms is Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events gebaseerd op een gelijknamige reeks boeken van Daniel Handler. In de film zitten de eerste drie delen van de reeds 11 delen tellende serie. In totaal zijn er 13 delen voorzien. De drie eerste delen zijn heel mooi te omkaderen in de film, een nieuw deel begint telkens bij een nieuwe voogd en een serie nieuwe avonturen en uitdagingen. Doorheen de film wordt ook een mysterie aangehaald dat aan het einde van de film nog niet helemaal duidelijk wordt. Voeg daaraan toe dat er nog 10 delen over blijven denk ik niet dat we verbaasd mogen zijn als er hier een vervolg op komt.
Het verhaal wordt op een leuke manier naar voor gebracht met Lemony Snicket (Jude Law) als verteller. Lemony Snicket bevindt zich op een donkere zolder achter een typmachine via dewelke het verhaal wordt verteld. Op de juiste momenten wordt je als kijker op een ludieke wijze uit het verhaal getrokken via de verteller, door bv de band van de typmachine te laten hangen. De sfeer die in en rond de film hangt voelt zeer Tim Burton (Beetle Juice, Edward Scissorhands) aan, van setting, decor en fotografie tot de soundtrack toe.
Nog een klein woordje over de acteerprestaties van Jim Carrey. Hij is lang niet zo eng als ik veronderstel dat hij moet zijn. Zijn personage moet af en toe een gemene en dreigende blik werpen, maar Jim Carrey slaagt er nauwelijks in het geloofwaardig te doen overkomen. Hij is blijkbaar ook een beetje blijven hangen in een paar rollen van vroegere films. Nuja, misschien was het de bedoeling van Silberling om een ietwat lullige engerd weer te geven, maar dat heb ik dan toch gemist.
Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events is al bij al een leuke familie film met enkele spannende avonturen. Tip: let goed op de ondertitels als de baby giechelt. Die is vaak ook iets aan het zeggen, maar wat haar klanken beteken staat enkel in de ondertitels. Natuurlijk had ik dit maar na een half uurtje door.

4.75