X-Men: The Last Stand (2006)

X-Men is één van de meer populaire reeksen als het op striphelden aankomt. Het is nooit gemakkelijk om een gevestigd iets tot leven te brengen in een film, zeker niet als je rekening moet houden met een enorme fanbase. De eerste twee films uit de reeks, X-Men en X2, worden algemeen goed bevonden. Behalve van de doorgewinterde fans waren er niet veel klachten. De voorkeur lijkt wel uit te gaan naar de tweede. Voor de derde en laatste uit de reeks, X-Men: The Last Stand, werd er gewerkt met een andere regisseur en ook het schrijvers team werd aangepast. Het verschil is duidelijk te zien.

In dit laatste deel van de trilogie wordt er een zogenaamde middel gevonden om 'mutants' te genezen. Het wordt gepromoot als een geneesmiddel die je vrijwillig kan nemen, maar ondertussen werd het ook in de vorm van een wapen gestoken. De mutant gemeenschap is hier niet mee opgezet. Het is dan ook een kleine moeite voor Magneto (Ian McKellen), een aanhanger van survival of the fittest, om een leger van mutants samen te stellen met als eerste doel het vernietigen van het geneesmiddel. Het is aan de X-Men, die pleiten voor tolerantie van zowel mutants als mensen, Magneto tegen te houden en een escalatie van de situatie te voorkomen.

X-Men: The Last Stand is bij een pure actiefilm. Het lijkt wel de ene actie scène na andere. De meeste scènes zijn ook behoorlijk snel gemonteerd, dus veel tijd heb je niet om details op te nemen. Als die details er al zijn. Ik heb een beetje het gevoel dat de schrijvers er zo veel mogelijk in wouden steken en dat ze absoluut niet genoeg hadden aan één film. In plaats van wat meer tijd te steken in het verhaal hebben ze alles er laten inzitten ten koste van heel wat diepgang.

Dit is ook heel duidelijk te zien aan de hoeveelheid nieuwe personages die geïntroduceerd worden. De meeste personages die er zijn bijgehaald hebben een duidelijke functie, maar anderen hadden ze absoluut niet nodig. Een beetje creatiever te werk gaan met de mensen die je hebt wordt zeker geapprecieerd. Maar ik ga er van uit gaan dat ze de fans hebben proberen plezieren door een handvol personages in het verhaal te schrijven. Door de introductie van al deze personages is er ook niet echt een duidelijke hoofdrol, enkel Magneto springt er uit wat schermtijd betreft. Verder is het voornamelijk twee groepen tegen mekaar, X-Men en The Brotherhood, met de mensheid aan de zijlijn.

Al deze actie en al de nieuwe personages zorgen toch voor heel wat verwarring en chaos. De meeste personages kregen geen degelijke introductie en worden meteen in de actie gesmeten. Voor mensen die nog nooit de stripverhalen hebben bekeken en alleen de films kennen, zoals ikzelf, is het soms ingewikkeld om te volgen. Ik heb alvast heel wat namen gemist.

Gelukkig is er toch een beetje eenheid met de vorige twee films en wordt de trilogie op een redelijke manier afgesloten. Ik had er wel meer van verwacht, er waren denk ik ook heel wat meer mogelijkheden dan wat ze gedaan hebben. Je bekijkt alleszins best eerst X-Men en X2.

Ik denk, of liever ik hoop, niet dat ze er nog een vierde deel aan breien. De trilogie is met X-Men: The Last Stand wat mij betreft afgesloten. Twee personages krijgen wel elk een spinoff: Wolverine en Magneto. Ik ben benieuwd.

4