Hairspray (2007)

Cultuursnobs aller landen: strijk de denkrimpels plat, laat de Russisch, Zweedse en Japanse films even voor wat ze zijn en get your sixties groove on met deze happy Hairspray. Geloof me, in het grauwe winterlandschap van januari is een kijkje door de zuurstokroze bril van Tracy Turnblad, hoofdpersonage van Hairspray, een welkome afwisseling.

Tracy Turnblad is een volslanke meid met drie grote passies: haar kapsel, The Corny Collins Show op tv en Link Larkin, de golden boy van voornoemde show. Wanneer Tracy door een zoveelste afwezigheid naar de strafstudie wordt verwezen, gaat voor haar een heel andere wereld open. Ze leert een aantal zwarte dansers van The Corny Collins Show kennen én danst zich in de aandacht van haar grote liefde Link. Tracy's nieuwe dansstijl slaat in als een bom en ze maakt al snel deel uit van het vaste team van haar lievelingsshow. Wanneer de populariteit van teen queen Amber, tevens het liefje van Link, het dreigt af te leggen tegen nieuwkomer Tracy, betekent dat voor Amber's moeder oorlog. Wanneer ze echter denkt van haar dochters rivale af te zijn, werpt Tracy's moeder haar gewicht in de schaal. En dàt gewicht, lieve mensen, is iets om rekening mee te houden...

Het scenario van de film werd geleverd door John Waters, die ons het origineel bracht in 1988 en daarnaast vooral bekend is van nogal vreemde komedies als 'Cry Baby' en 'A Dirty Shame'. Daarna werd het verhaal omgetoverd tot Broadway Musical om dus nu wéér op het witte doek te verschijnen. Benieuwd of dat met Grease ook het geval zal zijn én of we ook dan Travolta nog eens in al z'n zingende en dansende glorie zullen mogen aanschouwen.

Onbetwiste ster van de film is Nikki Blonsky, de actrice die Tracy Turnblad speelt. Nieuwkomer Nikki houdt zich kranig staande tussen grootheden als John Travolta, Christopher Walken en Michelle Pfeiffer en heeft duidelijk de tijd van haar leven. Hoewel van alle acteurs het plezier afstraalt, gaat toch een speciale vermelding uit naar John Travolta. De man is gewoon hilarisch en hartveroverend als schuwe, giechelende huisvrouw. Een oscar zal het wel niet opleveren maar ongetwijfeld wél heel wat navolging in travestieshows en gay bars. Soms moet een mens prioriteiten stellen.

Hairspray is geen voer voor ellenlange discussies over recht en onrecht maar brengt wel een duidelijke antiracistische boodschap, zij het dan op een ludieke en optimistische manier. Heb je zin in enkele uurtjes puur en ongecompliceerd vermaak? Kies dan voor het felste DVD-hoesje in de videotheek! Geloof me, wat Austin Powers kon, dat kan Tracy Turnblad ook: je terugkatapulteren in de swinging sixties én je met een ongelooflijk grote glimlach je dag laten afsluiten. Groovy, baby!

4.5

Door Schwami Kim, 20 Januari 2008