Superman Returns (2006)

2.5 sterren

Als kind was ik best wel fan van Superman, hoewel ik Batman eigenlijk wel cooler vond. Bij het nieuws dat Superman zou terug keren naar het grote witte doek was ik toch een beetje enthousiast. Ik heb het nieuws rond Superman Returns een tijdje gevolgd maar mijn interesse nam al gauw af, Spider-man en Batman zijn veel interessantere superhelden, en het lijkt wel dat Bryan Singer dit heeft proberen duidelijk maken.

Vijf jaar geleden heeft Superman (Brandon Routh) de Aarde verlaten om op zoek te gaan naar zijn thuis wereld en antwoorden op zijn verleden. De mensen waren een wereld zonder Superman ondertussen gewend. Ook Lois Lane (Kate Bosworth) is net blijven stilstaan bij het verleden en heeft ondertussen een zoontje en is verloofd. Maar dit weerhoudt Superman er niet van een heuse rentree te maken. Al snel blijkt dat er niet zo veel veranderd is, de mensen hebben nog steeds een held nodig. Ook Lex Luther (Kevin Spacey), Supermans aartsvijand, is opnieuw aan het werk. Deze keer denkt hij groter gevaarlijker, alleen Superman kan hem tegenhouden. Maar Luther heeft aan alles gedacht.

Ik ga proberen van de film niet te vergelijken met de originele Superman: The Movie. Maar het zal moeilijk zijn gezien het verhaal bijna identiek hetzelfde is maar dan in een moderner kleedje. De film begint met uit te leggen hoe Superman in de eerste plaats op Aarde is terecht gekomen en vervolgens waarom hij vertrokken is. Voor het geval er mensen zijn die de eerste film niet zouden gezien hebben.

Al hetgeen dat volgt is eigenlijk een herhaling van de eerste film. Opnieuw crasht Superman op Aarde in en soort meteoriet en opnieuw wordt hij gevonden door de Kents. Clark a.k.a. Superman keert terug naar Metropolis en blijft sukkelen met zijn liefde voor Lois. Ik heb wel de indruk dat ze Clark wat klungeliger hebben gemaakt, een beetje als Peter Parker.

Superman daarentegen komt zelfverzekerder over en, misschien wel het plezantse aan de film, is dat Superman nu internationaal geportretteerd wordt. Zo krijgen we na zijn terugkeer nieuws van over heel de wereld te zien waar Superman geholpen heeft, zelfs Brussel komt aan de beurt. Maar hij heeft nog steeds dezelfde vijand Lex Luther. Luther's plan is in essentie dezelfde als uit de eerste film, alleen gaat hij deze keer grootschaliger te werk. Tot het belachelijke toe zelfs.

Eigenlijk is Superman niet zo een interessante superheld. Hij heeft alle krachten die je je maar kan bedenken en er is maar één iets dat hem weerloos maakt, Kryptonite en er lijkt maar één iemand dit te weten en dit te willen uitbuiten. Zijn tweede zwakte is Lois Lane, maar dit is een weerloosheid van een ander niveau. Ze drammen er ook nogal op door in Superman Returns, en laten we eerlijk zijn een interessante liefdes verhouding is het niet. Ik heb alleszins geen medelijden met Clark zijn onkunde.

De casting zelf is op zijn best middelmatig. Brandon Routh is duidelijk gekozen omdat hij enorm trekt op de bekendste Superman, Christopher Reeve, hij is wel opvallend jonger. Als Superman zelf fungeert hij, maar als Clark stelt hij toch wat telleur. Ook Kevin Spacey stelt telleur, één van mijn favoriete acteur laat het afweten. Kate Bosworth was daarentegen een goede Lois Lane, niet meer, niet minder.

Superman Returns moet het vooral hebben van zijn special effects. Mogelijkheden die ze zo een kleine dertig jaar geleden niet hadden hebben ze hier zeer efficiënt gebruikt. Sommige beelden zijn echt verbluffend. Het lijkt er ook op de Superman zijn krachten, dankzij de nieuwe visuele technologieën, een upgrade hebben gekregen. Petje af, maar dat is dan ook het enigste waarvan ik onder de indruk ben.

Ondertussen is ook al bekend gemaakt dat er een vervolg zal komen op Superman Returns. Een slechterik uit de DC Comics wereld zal Superman een beetje komen plagen en uitdagen tot een tweestrijd. Ik ben benieuwd wat het zal worden, hopelijk beter dan wat we hier te zien kregen maar ik vrees er toch een beetje voor.

0