Windkracht 10: Koksijde Rescue (2006)

De serie heb ik nooit gezien, maar een uitnodiging naar de officiele premiëre met receptie slaan we niet gauw af. Het was druk in de Metropolis van Antwerpen, ik denk dat maar liefst 2/3 van de zalen gewijd waren aan de nieuwe Vlaamse actie film Windkracht 10: Koksijde Rescue. Van de film heb ik genoten, van de hapjes nog meer. Mijn tekst is wat langer geworden dan gewoonlijk, als je juist maar een conclusie wil lees dan enkel de laatste regels.

Rick Symons (Kevin Janssens) is één van de beste duikers van het leger, maar hij laat het steeds meer afweten. Na een incident tijdens een receptie voor de hoogste legertop wordt hij overgeplaats naar het 40ste, een search-and-rescue team in Koksijde. Hier wordt Rick geconfronteerd met een geheim uit zijn verleden, iets waar hij liever niet aan herinnerd wordt. Ook met de medic van zijn team, Alex Breynaert (Veerle Baetens), lijkt het niet te boteren.

De film opent met een scene van het einde. Gewoonlijk wordt dit gedaan om de nieuwsgierigheid van de kijker wat aan te wakkeren, geef het publiek iets om naar uit te kijken. En dit geeft het verhaal ook een leuk cyclisch effect. Eigenlijk geven ze iets te veel informatie mee in deze 'teaser' en zo zal de oplettende kijker bij het spannende einde eigenlijk al weten hoe het afloopt. Interessanter is het para-spel dat hier op volgt. Hiermee krijgen we ook meteen een aangename introductie met de belangrijkste personages.

Verder verloopt het verhaal aan een aanvaardbare tempo, hoewel het op sommige momenten op het randje van 'dit duurt te lang' kwam. De grote plotwendingen worden telkens goed aangekondigd en dit zorgt een beetje voor een voorspelbaar verhaal. Voor de aanloop naar deze wendingen hebben ze hun best gedaan clichés te vermijden, maar het eindreultaat blijft hetzelfde en die zie meestal aankomen. Ze hebben echter wel een zeer knappe actiescène opgezet die realistischer overkomt dan de doorsnee Hollywood set met een overdosis aan special effects. Een ware verademing om naar te kijken, en het was nog spannend ook.

De belangrijkste personages zijn goed uitgewerkt en er wordt een goede poging gedaan om ze een geschiedenis en verhaal mee te geven. Er is diepte en karaterontwikkeling. De andere personages storen niet en dat is ook goed. Enkel de minister die telkens weer opduikt en voor wat comic relief zou moeten zorgen slaagt niet echt in zijn opzet. De acteerprestaties variëren van aanvaardbaar tot goed. Je merkt wel wie er al langer voor TV/film acteert. Maar het is een groep dat klikt, de opnames waren ongetwijfeld plezant en die energie vertaalt zich op het witte doek naar een aangename sfeer.

Mijn probleem steeds weer met Vlaamse producties is het Nederelands. Ook nu zitten er momenten bij waar er zeer hard geprobeerd wordt om een mooi AN aan te houden wat meestal overgeacteerd en kunstmatig overkomt. Ik heb me ook zitten ergeren aan het 'polder Engels', maar dit is nu eenmaal de realiteit dus wil ik dit wel door de vingers zien.

De muziek begrijp ik niet goed. Ik zie het nut er niet van in om Belgische artiesten een aantal covers te laten inzingen voor deze film, de liedjes zijn dan ook nog eens niet al te best uitgekozen. De originele tracks geschreven voor de film daarentegen zijn wel goed. En zoals het hoort bij dit soort films wordt de muziek ingezet om nog wat extra emoties los te weken bij de kijker. De schreiende violen op het juiste moment slagen hier meestal wel in. Over de fotografie kan ik vrij kort zijn: mooi. Ze hebben af en toe wat gexperimenteerd met hun camerastandpunten en ze zijn daar goed in geslaagd. Al het nodige om mooie en intrigerende beelden te krijgen hebben ze gedaan. Ik was aangenaam verrast.

Zoals Hans Herbots zei is Windkracht 10: Koksijde Rescue een film gemaakt voor het grote publiek. Hij mag trots zijn op zichzelf, en zijn crew uiteraard, want dat is hetgeen waar ze in geslaagd zijn. Een degelijke Vlaamse actiefilm met ruimte voor intriges en verhaal in plaats van blitsende beelden vol gepompt met effectjes allerhande. Ze mogen gerust op een succes rekenen.

4.38889