Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)

Met Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl scoorde Disney goud. En te denken dat film gebaseerd is op een rit in hun parken. The Curse of the Black Pearl was fris, vernieuwend en blies opnieuw leven in de piraten. Johnny Depp is memorabel en heeft een nieuwe interpretatie gegeven aan de piraat. Het was dan ook geen verrassing dat Disney besloot om met een tweede en derde film aan te komen. Bleef maar de vraag wat ze er van zouden maken.

In dit tweede deel, Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, gaan we verder waar het eerste eindigde. Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swan (Keira Knightley) staan op het punt te trouwen maar worden plots gearresteerd voor het helpen van de voortvluchtige Captain Jack Sparrow (Johnny Depp). Captain Beckett (Tom Hollander) is bereid de klachten te laten vallen als Will het compas van Jack aan hem kan bezorgen. Hierdoor wordt hij geforceerd zich opnieuw aan te sluiten bij Jack, maar Jack heeft zo zijn eigen agenda. Jaren geleden maakte hij een deal met Davy Jones (Bill Nighy), de gevreesde kapitein van the Flying Dutchman. Nu Jack gekregen heeft wat hij wou is het aan hem zich aan zijn afspraak te houden, zijnde eeuwige dienst op het schip van Davy Jones. Jack doet er dan weer alles aan om dit te vermijden.

Om het frisse van de eerste film op zijn minst te evenaren gingen de scenaristen wel wat moeite mogen doen om opnieuw een origineel script te brengen. Iets wat ze duidelijk niet gedaan hebben. Er is gekozen, ongetwijfeld onder druk van de studio's, om de film iets sneller te produceren en dat is de kwaliteit en de originaliteit van het verhaal niet ten goede gekomen. Het hele Davy Jones aspect alleen al is alles behalve origineel. Hoe meer ik deze 'zeemonsters' zag in de trailer hoe minder zin ik had om de film te zien. Ze lijken ook helemaal nergens naar, hetzelfde geldt voor het schip the Flying Dutchman dat er organisch zou moeten uitzien maar alleen maar plastiekerig oogt. Slordige set design en zwakke costumering noem ik dat dan.

Er is ook veel minder aandacht gegeven aan karakter ontwikkeling en dialoog. De film steunt veel meer op de karikature van Jack Sparrow en een aantal cliché humoristische nevenpersonages. In het algemeen kan er gesteld worden dat er heel wat minder dialoog in zit, wat te wijten is aan een minder origineel verhaal. De spitsvondige dialogen uit de eerste film zijn ook nergens te bespeuren en zijn vervangen door een paar flauwe one-liners.

De muziek hebben ze dan weer uit de handen genomen van Klaus Badelt. Wat een fijne en niet al te ingewikkelde soundtrack was is nu een typische bombastische Hans Zimmer lied geworden. Met alle respect voor de man, hij heeft al heel wat gedaan in Hollywood, maar ik vind dat zijn muziek steeds meer zijn vorig werk begint te lijken. Zo werd ik steeds herinnerd aan The Rock en Gladiator.

Op zich is Dead Man's Chest geen slechte film; er zitten een paar leuke actiescènes in, er zit humor in, leuke personages. Misschien is hij wel wat lang in het midden en niemand houdt van een open einde. Maar ze hadden er zo veel meer mee kunnen doen, als ze er de tijd maar voor hadden genomen. Echt een gemiste kans. Maar de geldmolen draait. Ik heb meteen ook schrik voor het derde deel. Gezien beide verhalen samen zijn geschreven en gedeeltelijk samen zijn opgenomen vrees ik voor een nog flauwere derde deel. Het einde van Dead Man's Chest bevestigd dit ook een beetje.

3