The Sentinel (2006)

2.5 sterren

Toen ik de trailer van The Sentinel voor het eerst zag dacht ik dat het om een nieuwe reeks van '24' ging. Het leek te kloppen, Kiefer Sutherland in een politie-achtige rol en een zaak rond landsverraad en een complot om de president te vermoorden. Maar het bleek dus om iets helemaal anders te gaan.

Het verhaal is gebaseerd op een boek van Gerald Petievich. Na de moord op een agent van de Secret Service blijkt al gauw uit onderzoek dat er intern een verrader zit. Meteen wordt ook duidelijk dat er een complot is om de president te vermoorden. David Breckinridge (Kiefer Sutherland) wordt beschouwd als de beste in zijn vak en wordt ingeroepen om de zaak te leiden. Alle bewijzen wijzen in de richting van zijn ex-beste vriend Pete Garrison (Michael Douglas), een gevallen held binnen de Secret Service. Garrison slaat op de vlucht om de echte daders te vinden en Breckinridge zet de achtervolging in.

Het is een vrij klassiek verhaal en er is dan ook weinig vernieuwends mee gedaan. Iemand, bij voorkeur een held, iemand die iedereen graag heeft, wordt er ingeluisd. Hij gedraagt zich wat verdacht en verzwijgt zaken want hij heeft een geheim dat hij liever niet vertelt. Dit vergroot alleen de problemen voor hem. Hij slaat op de vlucht en probeert zijn onschuld te bewijzen. Aan de andere zijde hebben we de achtervolger, die zich blindstaart op de feiten en weinig zin heeft om te luisteren naar de onschuldige verdachte.

Ze hebben het wel wat intelligeter proberen aanpakken door wat meer aandacht te schenken aan de inhoud en de actiescènes te beperken tot het minimum. Maar dit werkt enkel als je het tempo er wat inhoudt door sterke dialoog en goede montage en camerawerk. Gezien beiden vrij gemiddeld zijn hebben ze om te beginnen al niet veel om te steunen.

Verder verbleken zowat alle personages naast die van Sutherland en Douglas. Om een film als deze op zijn inhoud te laten steunen moet je hier veel meer aandacht aan besteden. Vooral de rol van de slechterikken, zij die de aanslagen plegen, is veel te beperkt uitgewerkt. We krijgen ze een goed stuk over de helft voor het eerst te zien. Hun scènes beperken zich tot wat hun volgende stap is. Er is veel te weinig aandacht aan hun achtergrond en psych geschonken.

Ze hebben wel een mooi cast bij mekaar verzameld maar dat alleen is absoluut niet genoeg. Michael Douglas is overigens de enigste die er nog een beetje uitsteekt qua prestaties. Hoewel de schone Eva Longoria haar doel niet gemist heeft. De cast is dan ook het enigste dat deze film de cinema heeft ingeduwd.

The Sentinel is geen slechte film maar absoluut niet iets voor op het grote doek. Geef de schrijvers van de serie '24' hetzelfde boek en ze maken er gegarandeerd iets beters van.

1