Dennis van Rita (2006)

2 sterren

Ik ga eerlijk zijn, de Belgische film kan me niet zo boeien. Het heeft iets te maken met de taal en het vaak nogal geforceerd en theatraal acteren. De acteurs lijken me geregeld ongemakklijk in hun rol en praten zoals maar weinig Vlamingen praten en dan is er het gegeven van een scenario: iets wat in de meeste Vlaamse films lijkt te ontbreken. Maar goed, ik werd uitgenodigd om gratis mee te komen naar een vertoning van de nieuwste Vlaamse productie: Dennis van Rita. Veel verwachtingen had ik niet van een film dat orspronkelijk gemaakt was voor TV.

Het idee achter het verhaal is vrij dramatisch. We hebben Dennis (Matthias Schoenaerts) een volgroeide man van 26 met het verstand van een achtjarige, niet wetende wat hij moet aanvangen met zijn seksuele drang. Hij wordt voorwaardelijk vrij gelaten uit de gavangenis na zijn straf uitgezeten te hebben voor een bijna verkrachting. Zijn moeder, Rita (Els Dottermans) is door het dolle heen en organiseert een pannenkoekenfeest voor iedereen uit de buurt.

Daarnaast hebben we Barbara (Veerle Baetens), de zus van het bijna verkrachtte meisje. Zij is er absoluut niet mee opgezet dat Dennis terug thuis komt wonen en zet iedereen in de buurt op tegen Rita en Dennis. Ze gaat zelfs zo ver om de pers er bij te halen in een poging hen weg te pesten. Op zich haalt de film wel een aantal diepgaande vragen aan: "hoe ga je als moeder om met iemand in Dennis zijn toestand?", "Hoe reageren buitenstaanders op iemand als Dennis?", "Kan je iemand als Dennis tegenhouden van zichzelf en/of zijn omgeving te beschadigen?" Allemaal eerlijke en nuttige vragen. Helaas gaat het scenario niet diep in op deze vragen.

Dennis van Rita is eigenlijk volledig volgens het boekje gemaakt, ze hebben de regels zelfs een nieuwe betekenis te geven door volledig op safe te spelen. Naast een hoop clichés is er een gebrek aan diepgang en een gebrek aan geloofwaardigheid. Zowel wat het verhaal als de personages betreft.

De personages lijken geen evolutie door te maken en springen met hun emoties van de hak op de tak, van de ene uiterste naar de andere. Alles om het publiek gelukkig te houden. Het is niet alleen duidelijk dat het om een TV-film gaat, maar dat de film gemaakt is voor een duidelijk publiek. VTM kon het duidelijk ook niet laten zichzelf n de film in te werken. Zeer foute zet. Gelukkig maken de hoofdpersonages een beetje goed. Matthias Schoenaerts die Dennis vertolkt zet een respektabele prestatie neer. Ik was niet altijd even overtuigd, maar een mentaal gehandicapte spelen is dan ook een grote uitdaging. Els Dottermans en Veerle Baetens zetten een matige prestatie neer, het is vooral met de personage Barbara waar ik problemen mee had, ze maakte nogal ongeloofwaardige emotionele veranderingen mee, net zoals de advocaat gespeeld door Tom Van Dijck.

Dennis van Rita is naar het einde toe duidelijk iets beter op alle vlakken en de productie had er goed aan gedaan enkele scènes opnieuw te filmen (ik denk hierbij aan de openingsscène - verschrikkelijk camera werk). Wil je deze film zien, laat hem dan passeren in de cinema, hij zal binnen de kortste keren toch te zien zijn op VTM. Bekijk hem dan, als het echt moet.

2.8