Signs (2002)

2.5 sterren

Signs, na The Sixth Sense en Unbreakable de derde mysterie-thriller van M. Night Shyamalan, was drie jaar geleden een geweldig box office-succes. De film bracht wereldwijd meer dan 400 miljoen dollar in het laatje. Zoals zoveel films heb ik hem toen wegens tijdsgebrek gemist. Maar gisteren vertoonde ze hem voor het eerst op TV; een kans die ik me niet opnieuw ging laten ontglippen.
Bucks County, Pennsylvania. Op een afgelegen farm heeft de door ongeluk zwaar geteisterde familie Hess zich teruggetrokken. Zes maanden eerder stierf Graham's vrouw in een verkeersaccident. Een feit dat Graham zo zwaar deed twijfelen aan zijn geloof dat hij zijn priestermantel aan de kapstok hing. Hun bestaan wordt echter verstoord wanneer ze op een morgen een grote graancirkel vinden in hun velden. En zij zijn niet alleen: over heel de wereld worden er dergelijke graancirkels in sneltempo gevonden. Een massapsychose is het gevolg: er lijkt immers maar één logische verklaring: aliens hebben eindelijk hun weg naar onze planeet gevonden...
Bovennatuurlijke en intrigerende thrillers zijn een handelsmerk van de jonge en succesvolle regisseur M. Night Shyamalan. In dat opzicht is het succes van Signs niet vreemd: mysterieuze graancirkels, onverklaarbare fenomenen, aliens,.. Het zijn dankbare onderwerpen om een film ove te maken, die sowieso de interesse van een groot deel van de bevolking trekken en een heleboel mensen naar de cinema lokken. Ook ik ben een fan van intelligente sci-fi films en mijn verwachtingen waren dan ook redelijk hoog. Jammer genoeg kon de film deze niet inlossen.
Signs liet me op mijn honger zitten. Het scenario is iets te zwak uitgewerkt, de flash-backs naar de dood van Graham's vrouw verbreken de angstige sfeer van de film, de prekerige religiueze boodschap van de film is zo uitgesproken dat hij lachwekkend wordt en de aliens die ten tonele opgevoerd worden stellen ronduit teleur. Dat Shyamalan niet met CGI wil werken kan ik appreciëren, maar iets meer creativiteit had wel gemogen.
Gelukkig is M. Night Shyamalan zeker geen slecht regisseur. Hij weet waarmee hij bezig is en in zijn thrilleraspecten bereikt Signs af en toe wel het gewenste effect. Je hoort me zeker niet ontkennen dat de film bij momenten zeer beangstigend, ja zelfs beklijvend was. Shamyalan voelt als geen ander aan hoe hij spanning moet opbouwen en de toeschouwer op het puntje van zijn stoel moet houden. En het feit dat hij door de thrilleraspecten te benadrukken een heel andere aanpak kiest dan andere door computereffecten overladen sci-fi films pleit ook zeker in zijn voordeel. Spijtig genoeg is dat allemaal geen voldoende voorwaarde om een goede film af te leveren.
Een slechte film is Signs zeker niet, maar net als Unbreakable vond ik hem iets te flauw en iets te minimalistisch uitgewerkt. Shyamalan is een zeer interessant regisseur met een heleboel potentieel, maar voorlopig heeft hij nog maar één film gemaakt die me volledig kon overtuigen, en dat is zijn recentste film The Village.

0