Monster's Ball (2001)

Racisme is een zeer ingewikkeld en delicaat onderwerp in onze maatschappij. Je moet steeds opletten met wat je zegt en doet, politieke correctheid heeft hier de bovenhand. Racisme wordt vaak verfilmd als een onuitputtelijke bron van haat en geweld. De wij versus zij mentaliteit heerst hier heel sterk. Maar met Monter's Ball brengt Marc Forster samen met Milo Addica en Will Rokos een zeer integer en humaan verhaal naar voor dat racisme bandert vanuit twijfel en verdriet.

Hank Grotowski (Billy Bob Thornton) werkt samen met zijn zoon, Sonny (Heath Ledger), cipier in een gevangenis met ter dood veroordeelden. Hij woont samen met zijn racistische vader Buck (Peter Boyle). Na een tragisch gebeuren thuis ontmoet Hank Leticia (Halle Berry), een jonge zwarte vrouw met financiële problemen. Wat hij niet weet is dat hij net haar man, Lawrence Musgrove (Sean 'Puffy' Combs), geëxecuteerd heeft. Beiden gevuld met wanhoop en verdriet worden ze verliefd op elkaar om hun pijn te verzachten.

Het verhaal is eentje van verlies, liefde en hoop. Er zitten een aantal zeer verrassende en onverwachte elementen in de film, maar het gebeurt allemaal op een zeer geloofwaardige wijze. De film vervalt niet in gemakklijkheidsoplossingen en toont de waarheid en complexiteit van het leven. Je bent steeds benieuwd naar wat er zal volgen en hoe de personages zullen reageren. De sfeerschepping van de film is zeer intens. Je voelt echt het verdriet, de pijn en de hoop van Leticia.

Halle Berry zet een sterke prestatie neer en ik begrijp vanwaar de oscar komt, maar ik heb mijn twijfel of het, het best van 2001 was. Billy Bob Thornton daarentegen heeft een sublieme rol vertolkt. Je kon de twijfel van zijn personage doorheen de hele film echt zien in zijn ogen. Billy Bob Thornton was niet een rol aan het spelen, hij was effectief Hank Grotowski. Zijn personage is ook zeer geloofwaardig opgebouwd, Hanks twijfel ligt al van in het begin vervat in zijn karakter en zijn handelingen. Er is geen enkel moment dat je niet gelooft in de oprechtheid en de overtuigingen van Hank.

Monter's Ball lijkt een zware film maar je moet je open stellen voor de liefde en hoop die de film uitstraalt. Hoop voor verandering en verbetering.

0