Ocean's Twelve (2004)

Twee maal hetzelfde proberen (maken) is vaak een groot risico. Zeker in de film sector. Critici zijn maar al te happig en des te kritischer in dergelijke gevallen. Maar dat heeft Soderbergh en zijn Ocen's Eleven-crew niet tegegehouden van het toch te proberen. Ocean's Twelve. Hetzelfde en meer, nog beter of juist niet? Een veel gelezen commentaar is dat ze deze film louter voor henzelf gemaakt hebben. Omdat ze zich tijdens de opnames van Ocean's Eleven uitermate geamuseerd hadden. En voor het geld. Och, en waarom ook niet, zij mogen toch ook hun pleziertje hebben. En de producer, Jerry Weintraub, ziet alvast een Ocean's Thirteen in de toekomst.

Ruim drie jaar na de "Benedict-case" is Terry Benedict (Andy Garcia) Ocean (George Clooney) en zijn team op het spoor. Hij heeft één duidelijke boodschap. Hij wil zijn geld terug. Met interest. Ze hebben 14 dagen de tijd om $ 190 miljoen bij mekaar te rapen. Omdat het team te berucht is binnen de Verenigde Staten besluiten ze naar Europa te trekken. Naar het mooie Amsterdam. Na een eerste opdracht blijkt snel dat er een spelletje wordt gespeeld met hen. Rivaal en collega dief 'The Night Fox' (Vincent Cassel) daagt Ocean en zijn team uit om te bewijzen wie van hen de beste zijn. Ondertussen moeten ze ook nog uit de handen van Europol agente Isabel Lahiri (Catherine Zeta-Jones) zien te blijven.

Het verhaal op zich is een weinig samenhangend geheel. Het begint met de (her)intorductie van de verschillende personages, één voor één. Vervolgens een bijeenkomst wat wel een reunie van oude makkers lijkt. En van hier af aan loopt het fout. We krijgen verschillende scenes en beelden te zien. Vaak is niet altijd duidelijk wat de functie binnen het verhaal is. Het verhaal lijkt zich dan naar een einde te werken en plots slaat alles om en in een handomdraai komt er een extra stukje film. Op zich geen ramp, maar na de derde keer kan dit wel voor enige verwarring zorgen bij de (minder oplettende) kijker.

Er komen ook heel wat extraatjes in de film waarvan niet helemaal duidelijk is of ze voor de kijker bedoeld zijn of voor de acteurs hun plezier. Julia Roberts die Tess speelt die Julia Roberts speelt en telefoneert met de echte Julia Roberts. Een kleine vertoning van Bruce Willis als zichzelf. De cast is ongetwijfeld zeer indrukwekkend. Maar het geheel komt een beetje incoherent over. Alsof ze niet goed wisten wat ze wilden.

Maar dat is louter technisch natuurlijk. Ik vond de film juist genietbaar vanwege zijn iets ingewikkelder struktuur en zijn subtiliteiten. Er waren misschien wel één of twee echt overbodige scenes die én niet bijdroegen aan het verhaal én niet humoristisch waren. Het leukste aan de film waren natuurlijk de beelden. Het ruw beeldmateriaal en het filmen uit de hand zorgen voor een hip karakter. Dit samen met een sterke montage houden een goed ritme in de film.

Al bij al is Ocean's Twelve een amusant filmpje. Waarom mensen er meer proberen achter te zoeken dan goed vermaak begrijp ik niet. Voor mij komt de film zeker in de buurt van zijn ouder broertje Ocean's Eleven.

0