The Other Boleyn Girl (2008)

Het verhaal over de tweede vrouw van Henry VIII is u wel bekend. Henry wil kost wat kost een mannelijke troonopvolger, die zijn vrouw Catherina van Aragon hem niet kan schenken. Hij gaat op zoek naar een minnares en daar heeft de machtsgeile Sir Thomas Boleyn wel oren naar. Hij wil de status van de familie te verhogen door de genegenheid van de koning te winnen. In de hoop zijn oudste dochter Anna (in de film althans, in de geschiedenis bestaat daar enige twijfel over) van 't straat te krijgen, nodigt hij de koning uit voor een feestje op zijn landgoed.
Helaas valt Anna niet in de gratie van de koning, maar deze ziet haar jongere en al getrouwde zus Mary wel zitten. Exit Anna. Hoewel Mary een buitenechtelijke relatie met de koning aanvankelijk niet ziet zitten, schenkt ze hem uiteindelijk wel een mannelijke troonopvolger. In de Middeleeuwen moest emancipatie nog uitgevonden worden, dus doet Mary braafjes wat haar opgedragen wordt. Tijdens de zwangerschap van Mary, blijft Anna echter niet bij de pakken zitten. Terwijl zuslief in de bedstee vertoeft, trekt zij alle aandacht van de koning. Exit Mary. Anna draait de koning rond haar vinger en wanneer puntje bij paaltje komt, speelt ze hard to get. Geen kroon op haar hoofd, is geen relatie.
Koning Henry, die inmiddels dolgedraaid is rond Anna's vinger, krijgt zijn kerk zo ver dat ze afscheidt van de paus in Rome. Zo kan hij zijn eerste huwelijk ontbinden en zijn lusten botvieren op Queen Anna. Anna krijgt wat ze wilt, maar kan hem niet die mannelijke troonopvolger schenken die de koning zo graag wilde. Bij het vallen van Anna's hoofd, valt het doek over de film.
De film is gebaseerd op het boek van Philippa Gregory en draait volledig rond de strijd van de Boleyn meisjes. De film spits zich toe op hun strijd, hun intriges, hun romantiek en hun verraad en vergeet daarbij de geschiedenis. De impact van het afscheuren van het Vaticaan wordt samengevat in de zin’ I have torn this country apart for YOU!’en daarmee volledig verwaarloosd.
Deze prent concentreert zich te lang en te oppervlakkig op de rivaliteit van de twee zussen en neemt voor de rest een loopje. De subplotten worden nog snel afgerammeld alvorens de film tot zijn einde komt. De film is onderhoudend en net niet te lang om toch uit te kijken. Historici zullen buitenkomen met hyperventilatie, maar de kijkers met een kastelenfetisj komen zeker aan hun trekken.

5