Kate Winslet

Revolutionary Road (2008)

5 sterren

Wanneer Frank en April elkaar ontmoeten, ligt de wereld aan hun voeten. Hun leven zal anders zijn, beter en vol avontuur. Tien jaar later wonen ze in een buitenwijk waar ze steeds burgerlijker en steeds ongelukkiger worden. Frank haat zijn baan en April haat haar leven. Wanneer die haat lijkt over te slaan op hun huwelijk, besluiten ze in een uiterste wanhoopspoging naar Parijs te verhuizen om hun jeugddromen terug te vinden. Hun relatie herleeft en de ‘hopeloze leegte' die hun leven geworden was, krijgt terug kleur. Wanneer hun droom echter strandt op onbegrip en achterdocht, kan niets ooit nog hetzelfde worden.

4

reageer verder lezen »

Finding Neverland (2004)

5 sterren

Het verhaal van Peter Pan is een klassieker en is dan ook al ettelijke keren verfilmd of tot een toneelstuk herwerkt. Denk bijvoorbeeld maar aan Disney's tekenfilm Peter Pan (1953), Steven Spielberg's Hook (1991) of de peperdure avonturenfilm Peter Pan die vorig jaar in de zalen kwam. Nog nooit echter gebeurde dit op zo'n magische en originele manier als de manier waarop regisseur Mark Forster (Monster's Ball) het populaire kinderverhaal benadert in Finding Neverland. In plaats van louter opnieuw het beroemde toneelstuk van Sir James M. Barrie opnieuw te verfilmen neemt Forster het toneelstuk Finding Neverland van Allan Knee als vertrekpunt, waarin Knee J.M.Barrie zelf als hoofdpersoon opvoert en de totstandkoming van Peter Pan als onderwerp neemt. Ofwel: het (gedeeltelijk waargebeurde) verhaal van een man die nooit volwassen wou worden en een personage creëert die dat ook nooit doet.

4.6