Holly Hunter

Thirteen (2003)

Mensen gaan niet hun hele leven lang aan dezelfde frequentie naar de bioscoop, en vaak blijken ze in hun jeugd de grootste filmconsumenten te zijn. Tieners vormen dan ook een levensbelangrijke markt voor de Hollywoodstudio's. Niet alleen als doelgroep in hun marketingstrategieën, maar ook als onderwerp voor hun films en TV-series. De hele resem high schoolkomedies en -drama's die dit opleverde - genre She's All That, 10 Things I Hate about You of Dawson's Creek - hadden vaak een bedroevend resultaat: ofwel te oppervlakkig, ofwel overdreven romantiserend. Slechts af en toe verschijnt er een film die de levenswereld van tieners op een authentieke wijze lijkt te benaderen. Lukas Moodyssons' Fucking Åmål was zo een film. Catherine Hardwicke's Thirteen is dat ook.

4.714285

reageer verder lezen »

The Incredibles (2004)

De 2D-animatiefilm is in Hollywood misschien dood en begraven verklaard, maar de 3D-tekenfilm is levendiger dan ooit. De recente serie blockbusters die de Amerikaanse computergeproduceerde animatiefilm opgeleverd heeft is werkelijk indrukwekkend. Vooral rekening houdend met het feit dat een groot deel van deze producties uit de computers van één en dezelfde studio gerold zijn: de magistrale Pixar studio. Na A Bug's Life, Toy Story en Toy Story 2, Monsters Inc. en Finding Nemo stonden de verwachtingen hooggespannen voor hun recentste film: The Incredibles. Al waren er natuurlijk ook mensen die beweerden dat na zoveel succesfilms het niveau ooit wel eens moest terugvallen. Dat zal waarschijnlijk inderdaad ooit wel een gebeuren, maar voorlopig zet Pixar de ingeslagen weg met verve verder: The Incredibles is een droom van een animatiefilm!

3