Serenity (2005)

4.5 sterren

Serenity volgt op de serie "Firefly". Een serie dat na een verhakkeld onvolledig eerste seizoen afgevoerd is wegens 'minder kijkcijfers dan verwacht'. De reeks had ondertussen een enorme fanbase opgebouwd en Joss Whedon, schrijver en regisseur, wou zijn kind niet zomaar laten gaan. Dus hij heeft gevochten om er alsnog een vervolg aan te mogen breien. Uiteindelijk heeft hij een beperkt budget bij mekaar gekregen en is Serenity tot stand gekomen.

Serenity draait om het crew aan boord het schip Serenity. Onder leiding van Mal (Nathan Fillion) doen ze allerhande opdrachten om te overleven en blijven ze zo ver mogelijk weg van The Alliance, een galactische vereniging die het meerendeel van de planeten beheren en er op gebrand zijn elk wereld onder hun macht te krijgen.

Het verhaal gaat verder enkele maanden na de laatste aflevering van de serie. Aan boord van de Serenity beschermt Mal de telepatisch River (Summer Glau), wie belangrijk is voor The Alliance, en haar broer Simon (Sean Maher). De voorbije maanden zijn er steeds meer wrijvingen ontstaan tussen de twee partijen en besluit Simon na een opdracht dat hij en zijn zus het schip gaan verlaten voor River haar veiligheid. In een bar gebeurt er echter iets waardoor River buiten zichzelf treedt en iedereen begint aan te vallen. Na het incident neemt Mal hen terug mee aan boord en vluchten ze meteen. Door het voorval komt een huurling van The Alliance hen op het spoor en River wordt geteisterd door visies van het mysterieuze 'Miranda'.

Serenity is eigenlijk een behoorlijk unieke film in die zin dat er zelden een film wordt gemaakt na een serie. Gewoonlijk gebeurt het omgekeerde. De serie is dan vaak ook stukken beter dan de film, zie onder andere "Buffy the Vampire Slayer" - eveneens van Joss Whedon - en "Stargate: SG-1". Het voordeel van een serie is dat je tijd hebt om een realistische wereld uit te bouwen. Bij een film moet je je kijker vrijwel onmiddellijk overtuigen dat je creatie ook effectief mogelijk is.

Ondanks dat ik de serie "Firefly" niet gezien heb voelt de film echt aan. Een echte wereld met zijn fouten en conflicten. Je zit hier niet met een tweezijdige omgeving waar alles zwart of wit is. Grijs is hier even belangrijk. Dat maakt deze film ook zo leuk om naar te kijken. Je gelooft meer in wat je ziet. Maar eigenlijk is het gewoon een plezant verhaal. Je waant je echt mee op avontuur met deze hechte groep vrienden. En er zitten ook geen onnodige special effects en zaken die ontploffen in. Het budget liet het ook niet toe om met geld te smijten maar dit is meestal een voordeel waardoor je verplicht wordt creatief te zijn.

De personages dragen uiteraard ook bij tot de geloofwaardigheid. Heel veel achtergrond krijgen we niet, maar genoeg om een idee te hebben wat er zoal in hen omgaat. Om wat meer diepgang te krijgen moet je wellicht de serie even doornemen. De kijkers van "Firefly" zullen zich ongetwijfeld nóg meer betrokken voelen bij de personages dan anderen. Het is ook leuk om eens een groep 'echte' acteurs aan het werk te zien. Ze mogen dan nog maanden niet samengewerkt hebben, de dynamiek was er nog steeds. Geen moment dat ik er aan twijfelde of deze mensen nu al dan niet een team vormen.

Ik ben ook fan van de soundtrack. Niet de gewoonlijke (hard)rock en metal nummers, maar een score geschreven op maat van de film. Vooral het nummer tijdens de eindcredits kan me wel bekoren. Lekker opzwepend en joviaal, ik werd er een beetje nostalgisch van wachtende op meer film. Meer Serenity.

Serenity is intelligente sci-fi. Ik had er echt spijt van dat er een einde aan moest komen en ik hoop in de toekomst meer te mogen zien rond deze personages. Ik ga mij ook eens de dvd's van "Firefly" zoeken. En ja, vier en half sterren is misschien inderdaad wat overdreven voor deze film. Maar hoe kan ik jullie anders overtuigen om te film te bekijken!

5