Snakes on a Plane (2006)

Veel heeft Ellis nog niet gedaan. Hij heeft meegewerkt aan een hele hoop films, waaronder een aantal recente spraakmakers. Maar het bekendste dat hij zelf geregiseerd heeft is Final Destination 2. Niet echt de moeite dus. Het zegt meteen ook mogelijks iets over hoe de film Snakes on a Plane zou kunnen uitdraaien. Maar met de hele hype rond de film en het idee alleen al van een vliegtuig vol met slangen moest en zou ik de film zien.

De titel zegt eigenlijk al voldoende over het verhaal, maar ik ga het toch nog even samenvatten. Sean Jones (Nathan Phillips) is getuige van een brutale moord gepleegd door de beruchte gangster Eddie Kim (Byron Lawson). Neville Flynn (Samuel L. Jackson) - FBI agent die al jaren achter Kim aanzit - is net op tijd op een moordpoging op Sean te verhinderen. Flynn overtuig Sean om mee te gaan naar L.A. om te getuigen tegen Kim. Waar ze echter geen rekening mee hebben gehouden is dat Kim het vliegtuig volgestouwd heeft met honderden giftige slangen in een wanhopige poging Sean te vermoorden. Tegen dat Flynn en zijn collega doorhebben wat er aan de hand is, is het lauter nog een kwestie van overleven tot het vliegtuig kan landen in L.A.

Simpeler kan niet, en dat hebben de makers goed door. Ze nemen de film dan ook niet serieus. Snakes on a Plane is er enkel en alleen maar om te entertainen, het enigste dat je als kijker te doen staat is alles over je heen laten lopen.

Dat ze zichzelf niet serieus nemen wordt meteen duidelijk gemaakt bij de introductie van de passagiers. Een schijnbaar homo steward, de stewardes die haar vervroegd pensioen toch maar geweigerd heeft, de Howard Hughes van de popsterren met zijn zwaarlijvige bodyguards, de succesvolle 'dame' met haar schoothondje in haar draagtas, de jonge alleenstaande moeder, het koppel op huwelijksreis waarvan de man uiteraard vliegangst heeft, de geslaagde business man die zowat alles en iedereen veracht en niet te vergeten het geil jong koppel dat meteen het toilet induikt. Om er maar een paar op te noemen.

Naast de karikaturale personages loopt het over van de clichés en gerecycleerde situatiehumor. Toch slagen ze er in om het allemaal wat fris te houden en de voorspelbaarheid tot een minimum te beperken. Verrassend was wel dat er veel minder in gevloekt word dan je zou verwachten. Maar het blijkt dat ze achteraf pas een aantal scènes hebben bijgefilmd om de rating omhoog te trekken. Zo ook de scène waarin Samuel L. Jackson de befaamde woorden "I've had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!" uitroept. Ik zie overigens niemand anders in de rol van Agen Flynn dan Samuel L. Jackson zelf.

Zoals ik al zei Snakes on a Plane is er enkel en alleen om te entertainen, de makers weten dit en hebben een uitstekende B-film gemaakt. De titel alleen al verdient alle sterren. Ben je niet zo een fan van slangen dan kan je het best in een wijde boog om deze film heen lopen. Heb je liever wat inhoud dan moet je er ook niet aan beginnen.

0