A History of Violence (2005)

Je hebt zo van die films waar je beter zelf naar kijkt om een mening te vormen (eigenlijk moet je dit met elke film doen). A History of Violence is er zo eentje. Ik heb goed genoten van de film, maar ik heb het nogal moeilijk om aan te duiden wat het was dat me aansprak en uiteindelijk heb je dan toch het gevoel met een leegte te zitten. Wil je niet te veel weten over het plot let dan op met verder lezen, wat hier onder staat zou je in de juiste richting kunnen duwen.

Tom (Viggo Mortensen) is een gerespecteerde vader in een klein dorpje in Indiana. Twee overvallers proberen hem in zijn diner te beroven en bedreigen enkele klanten van hem. Uiteindelijk loopt alles uit tot een bloederige scène waarbij Tom de overvallers kan overmeesteren. Hij wordt onmiddellijk ontvangen als lokale held. Als gevolg van al het media aandacht komen er echter enkele maffiosi Tom opzoeken in de waan dat hij iemand anders is waar ze al lange tijd naar op zoek zijn.

De film begint met het tonen van de familieband die Tom heeft met zijn gezin maar voornamelijk met zijn vrouw. We krijgen een zeer speelse en sensuele seksscène te zien tussen hem en zijn vrouw (Maria Bello). Tussendoor krijgen we ook scènes te zien van zijn hun zoon, Jack (Ashton Holmes) en zien we wat voor een leven hij leidt. Kortom, iedereen wordt mooi volgens de regels geïntroduceerd. Ook de overvallers krijgen hun eigen scène waarin ze getypeerd worden.

Na de heroïsche daad van Tom krijgt het geheel een mysterie toegewropen dat de rest van de film in beslag neemt. Hoe reageert het dorpje, hoe reageert zijn zoon, zijn vrouw en vooral hoe reageert hij er zelf op. Puur dramatisch gezien is er iets te weinig diepgang wat zijn gezin en Tom tegenover zijn betreft, maar we krijgen genoeg te zien om te voelen wat het zou kunnen zijn. Typisch Cronenberg is dat hij dit probeert te benadrukken via seks en geweld. Zo krijgen we als contrast op de eerste sensuele seksscène een brute en geweldadige bijna verkrachtingsscène te zien tussen Tom en zijn vrouw. De emoties zijn hier duidelijk en zonder al te veel woorden kan je gemakkellijk lezen wat de impact is op de raltie tussen Tom en zijn vrouw. Ook het geweld in de film is vrij expliciet zonder echt vulgair te worden.

Maar het verhaal draait dus voornamelijk rond Tom. Een rol die Viggo Mortensen met gemak kan dragen. Hij heeft wat er nodig is om de onschuldige huisvader te spelen maar hij kan zonder veel moeite overslaan in een duistere typetje met scherpe kantjes. Ook Maria Bello doet dat goed als een met emotie overladen vrouw. Daarnaast, iemand die we steeds graag op het witte doek zien, is Ed Harris. Schitterende scène met hem en Mortensen in de diner.

A History of Violence voelt uiteindelijk een beetje dubbelzijdig aan. Ik heb goed genoten van de film maar langs de andere kant heb ik toch het gevoel dat er iets ontbreekt. Hij is vrij droog op alle vlakken, zowel wat dialoog als geweld betreft, en dit zou heel wat mensen kunnen dwarsliggen.

0