Night of the Living Dead (1968)

Night of the Living dead wordt beschouwd als een pioneer in de horror/thriller genre. Een echte klassieker. Er werden enkele sequals gemaakt en een 'hedendaagse' verfilming kwam er uiteraard ook. Maar Night of the Living dead blijft voor velen dé zombie film aller tijden. Als horror liefhebber wou ik dan toch eens weten wat hier zo bijzonder aan is.

Na de film gezien te hebben moet ik toch toegeven dat het best wel een aangenaam filmpje is. Echt angstaanjagend vond ik hem niet maar het is een zeer spannend filmpje, en al vlug blijkt dat er veel meer in zit dan enkel maar wat wandelende lijken.

Barbara (Judith O'Dea) is met haar broer Johnny (Russell Streiner) naar het kerkhof om hun moeder te bezoeken. Plots worden ze aangevallen door een op eerste zicht gedrogeerde man. Barbara weet te ontsnappen naar een klein plattelandshuisje. Even later komt Ben (Duane Jones) ook binnengestormd. Plots duikt er ook nog een klein groepje mensen op die zich verscholen in de kelder. Samen proberen ze de horde zombies buiten te trotseren. Dit lijkt niet zo eenvoudig. Ook binnen de groep klikt het niet zo goed. Moeten ze nu meer schrik hebben van de zombies of van zichzelf?

Zoals ik al zei echt angstaanjagend is de film niet. Ik ben al lang blij dat er geen rare poppen zijn gebruikt als zombies. Dit zorgt vaak voor zeer hilarische beelden in de latere (vroegere) horrorfilm. De zombies komen zeer geloofwaardig over en dit zorgt voor een extra dimentie van betrokkenheid. Soms loop ik over straat en denk ik Zou hij een zombie zijn?.

De grootste troef van deze film is de spanning die opgebouwd wordt tussen de verschillende personages. Ze zitten allemaal gevangen en ze willen allemaal weg en liefst op hun eigen manier. De psychologie is zeer sterk alsook de groeiende vijandschap. Dit maakt de film des te realistischer en wel Hoe zou je zelf reageren in zo een situatie?.

Er waren twee momenten voor mij dat de sfeer lichtjes deed veranderen. Een zeer eng meisje, ja ik had even een beetje meer schrik. En het einde, het is zeer voor de handliggend en ik moest er even mee lachen. Hoe dan ook Night of the Living Dead is zeker de moeite waard. Ook de niet-liefhebbers van horror zullen genieten van deze klassieker.

Misschien een leuk weetje voor degenen met wat minder geld: de film is tegenwoordig Public Domain, wat inhoud dat je hem gratis kan downloaden, legaal!

0