Street Kings (2008)

Ontdoe L.A.Confidential van z'n fifties kleedje, geef het een hedendaags tenue... en je krijgt Street Kings. Het zal je dan ook niet verbazen dat beide films een auteur gemeenschappelijk hebben: James Elroy. Net als L.A.Confidential draait de film rond corruptie binnen het politiekorps. Street kings moet zeker niet onderdoen voor het aantal plotwendingen, laat staan het einde.

We zien Keanu Reeves in de rol van de uitgebluste flik Tom Ludlow. Deze kan na de dood van zijn vrouw zijn draai moeilijk vinden en stort zich in de drank. (Zoals al doet vermoeden, isde film zeker niet vies van enkele clichés.) Binnen het korps wordt zijnpolitiewerk meer en meer in vraag gesteld. Hij hanteert graag en veel geweld en mede daardoor lopen zijn interventies niet altijd af zoals dat graag gezien wordt bij de politie. Geen nood, achter hem staat een geweldig team die steeds de shit komt opkuisen. And shit it is… Wanneer Ludlow’s ex-partner om het leven komt bij een brutale winkeloverval, wijzen alle vingers naar Ludlow.

Forest Whitaker schittert in derol van Captain Jack Wander. De big chief die Ludlow en het bewijsmateriaal altijd een handje helpt. Maar waarom krijgt elke mislukte actie die Ludlow onderneemt geen staartje? Elke stad heeft zijn geheimen en Jack Wander kent ze allemaal.

Corrupte flikken, bruut geweld,donker tintje, zweterige look… deze film had een mooie neo-noir film kunnen zijn, maar hij blijft steken in een oppervlakkig afkooksel hiervan. Geheimen worden te snel onthuld, de film beschrijft te lang de situatie om dan de ene na de andere plotwending prijs te geven en er ontbreekt een echte femme fatale. De regisseur onderneemt een leuke poging met Martha Higareda, die de vlam van Ludlow speelt en hem op het ‘juiste pad’ brengt -of toch probeert-. Eerder dan een Neo-noir film, gaat deze film de kant uit van de Nouvelle Violence. De personages zijn niet vies van een dosis geweld. Al lijkt Keanu ‘Messias aller tijden’ Reeves (denk The Matrix & Devil’s Advocate) niet de geschikte persoon om de harde, gedesoriënteerde flik te spelen. Misschien was een Russel Crowe een betere partij geweest, of ligt dat aan mijn voorliefde voor L.A.Confidential.

Desondanks verdient deze film toch 3 sterren. Dank u, Forest Whitaker. Deze brengt leven in zijn corrupt personage en poot een zeer geloofwaardige prestatie neer. Macht corrumpeert… en Street Kings geeft deze uitspraak een lekker smaakje.

0

Door Moniek, 1 Juni 2008