Walk the Line (2005)

Na Ray en het minder bekende Beyond the Sea - waar Kevin Spacey de zanger Bobby Darin vertolkt is er nu ook het langverwachtte verhaal van Johnny Cash. Walk the Line is al sinds 2001 in productie, Johnny Cash heeft samen met zijn vrouw June Carter en enkele producers het project in gang gezet. Helaas hebben zowel Johnny als June het einde van hun productie niet overleefd.

Het verhaal is, net zoals dat van zowat alle biografiën, samen te vatten in één vraag: wie was Johnny Cash? De film concentreert zich in het eerste deel voornamelijk op de start van zijn carrière als country-legend. Zo krijgen we te zien dat hij samen met artiesten als Elvis Presley, Jerry Lee Lewis and Carl Perkins optrad en platen opnam. Een plezant sfeertje maar al bij al blijft het behoorlijk braaf.

Het tweede deel staat daarentegen in het teken van zijn drugsverslaving en zijn obsessie met June Carter. Beide obsessies brengen zijn carrière in gedrang en het is een helse strijd om er weer bovenop te komen. Hoewel dit het iets vuilere deel van zij leven is blijft het allemaal vrij ingetogen gefilmd.

Het is allemaal zeer duidelijk wat de film probeert uit te stralen maar op geen enkel moment word je echt meegezongen met de gefilmde emoties. Het blijft allemaal net iets te afstandelijk. Behalve in de muzikale scènes, hier wordt er net iets meer doorgedreven, maar eens je mee zit in de muziek en de sfeer wordt de scène helaas gekapt.

Een zeer aangename verrassing is de prestatie van Reese Witherspoon. Hoewel je het een beetje blijft zien dat ze dergelijke rollen niet gewoon is, zet ze een zeer geloofwaardige rol neer en overtreft ze wat mij betreft alles wat ze tot nu toe gedaan heeft. Blijkbaar kan ze ook zingen, want ze heeft net zoals Joaquin Phoenix, alle liedjes zelf ingezongen. Beide acteurs hebben iemand gespeeld waar zij ver van af staan, wat soms een beetje vervreemdend werkte - de stem leek niet te kloppen met die van hen - maar ze hebben het beide zeer goed gedaan.

Al bij al een aangenaam en sfeervol filmpje en een goede introductie van Johnny Cash. Hadden ze het verhaal soms iets verder doorgedreven en de zaken wat minder braaf in beeld gebracht was Walk the Line zeker een zeer goede film geweest.

5