Mysterious Skin (2004)

Mysterious Skin werd al een jaar geleden gefilmd, maar had het aan zijn late release datum te zien (de film is ook pas sinds deze week in de VS in de zalen) zeer moeilijk om een distributeur te vinden. Zijn controversieel scenario zal daar niet vreemd aan zijn. Gelukkig voor ons draait deze film nu wel in de bioscopen, want Mysterious Skin bewijst dat ook in de periode na de grote Oscarkanonnen en voor de big-budget zomerfilms het de moeite waard is om een tripje naar de bioscoop te maken. Niet dat we daar ooit aan twijfelden natuurlijk.
Mysterious Skin vertelt twee verhalen door elkaar. Langs de ene kant is er Brian Lackey (Brady Corbet), die als kind enkele uren uit zijn verleden mist. Het enige dat hij zich nog herinnert is dat hij met een bloedneus in zijn kelder weer bij bewustzijn kwam. Nu, als jongvolwassene, probeert hij wanhopig te achterhalen wat er gedurende die korte periode met hem gebeurd is. Zelf is hij er van overtuigd dat hij door aliens ontvoerd werd en hij wordt in die overtuiging gesterkt wanneer hij hulp krijgt bij zijn zoektocht van een jonge vrouw die in een tv-programma eveneens beweerde ontvoerd te zijn geweest. Laat je echter niet vangen door deze eerste verhaallijn. Mysterious Skin is allerminst een mystery Sci-Fi thriller in het genre van The X-Files. De klemtoon van de film ligt immers op de tweede verhaallijn.
Neil McCormick (Joseph Gordon-Levitt) wordt als jongetje door zijn moeder gedwongen om baseball te spelen. Neil zijn aanvankelijke weerhoudendheid slaagt al snel om in enthousiasme wanneer hij de plaatselijke coach van het baseball team ziet. Neil is zich als pre-tiener zeer snel bewust van zijn homoseksuele geaardheid en voelt zich sterk aangetrokken tot zijn coach. Neil ontpopt zich al snel als sterspeler van het team en als lievelingetje van de coach. Deze blijkt echter niet zuiver op graat te zijn en tijdens één van de dagen en avonden dat hij samen met Neil doorbrengt (Neils alleenstaande moeder is vaak aan het werken), wordt het al snel duidelijk dat de man perverse pedofiele bijbedoelingen heeft. De acht jaar oude Neil gaat zonder al te veel problemen in op de seksspelletjes... Een verloren onschuld, die desastreuze gevolgen heeft voor zijn seksuele ontwikkeling.
Aanvankelijk lopen beide verhaallijnen naast mekaar: twee tieners, die als kind elk een traumatische ervaring hebben opgedaan die de rest van hun volwassenwordingsproces volledig determineren. Brian is een introverte, verlegen, ongemakkelijke en stuntelige jongeman geworden, volledig geobsedeerd door de aliens die hij ervan verdenkt schuldig te zijn aan dit alles. Steeds opnieuw wordt hij 's nachts wakker door dezelfde nachtmerries. Neil daarentegen heeft zich al snel ontwikkeld als mannelijke prostituee, die tegen hij meerderjarig wordt al ongeveer elke man in de omgeving twee keer gehad heeft. Emotioneel gezien heeft hij zich echter volledig afgesloten van de buitenwereld. "Waar andere mensen een hart hebben, heeft Neil alleen een bodemloos zwart gat"; zo omschrijft zijn goede vriendin -de enige die hij in vertrouwen neemt- hem. Naar het einde toe komen hun twee levens echter onherroepelijk samen.
Regisseur Araki schuwt de controversie niet. Getuige daarvan alleen al de keuze van zijn onderwerpen: pedofilie en homoseksualiteit. Araki zijn film is hard, en op sommige momenten zeer zwaar en emotioneel moeilijk om naar te kijken. Hoewel er natuurlijk geen seks met de jongen getoond wordt, is de manier waarop Neil vertelt over de seksspelletjes tussen hem en de coach wel zeer expliciet. Als kijker zit je meermaals ongemakkelijk op je stoel te schuiven, zeker tijdens de bikkelharde eindscène waarin beide verhaallijnen samenkomen en Neil in een lange monoloog, doorsneden met stukjes flashback, de waarheid over hun beider verleden blootlegt. Neil neemt geen blad voor de mond, en als kijker kan je niet anders dan heel zijn verhaal als een mokerslag over je laten stromen.
Mysterious Skin verlegt enkele grenzen in de weergave van seksuele kindermishandeling in films. Te ver gaat hij volgens mij nooit, maar shockeren doet hij alleszins. Komt daar nog eens een zeer brutale verkrachtingsscène (tussen twee volwassen mannen weliswaar) bovenop. Mysterious Skin is een film waar je je voor moet schrapzetten en waar je met een open geest naar toe moet vertrekken. En dan nog zal je nog een geruime tijd na de film er niet goed van zijn. Dit in tegenstelling tot de film; die is - voor alle duidelijkheid - in al zijn controverse wel verrassend goed.
En het moet gezegd: de grootste verrassing was voor mij Joseph Gordon-Levitt. Iedereen zal hem wel kennen als de jonge, niet al te snuggere Tommy Salomon uit 3rd Rock from the Sun. Geen slechte serie, maar ook zeker geen serie waar hij de kans kreeg om te laten zien of hij kon acteren of niet. De schrik sloeg me dan ook om het hart toen ik hem in beeld zag verschijnen. Volledig onterecht bleek al snel. Joseph Gordon-Levitt heeft een zeer uitdagende en moeilijke rol, die hij met verve neerzet. Hij steekt met kop en schouders boven de rest van de cast uit. Hun acteerprestaties zijn ook naar behoren, maar de film draait volledig om zijn twee hoofdrolspelers. Veel diepgang is er dan ook niet terug te vinden in de portrettering van de nevenpersonages. Dit doet gelukkig geen afbreuk aan de kwaliteit van de film.

0